hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > اصفهان| بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی ایران اسیر مشکلات مالی

اصفهان| بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی ایران اسیر مشکلات مالی

شهر زیرزمینی تاریخی واقع در زیر بافت کنونی شهر نوش‌آباد از بخش مرکزی شهرستان آران و بیدگل است که در مجموعه تاریخی آب‌انبار چاله‌سی نوش‌آباد قرار دارد. این مجموعه قدمتی ۱۵۰۰ ساله داشته و به دوره ساسانیان (صدر اسلام) تا دوره صفوی مربوط می‌گردد که در حال حاضر به دلیل مشکلات مالی کاوش در مورد آن متوقف‌شده است.

شهردار نوش‌آباد در این زمینه گفت: در فصل پنجم کاوش شهر زیرزمینی نوش‌آباد می‌خواستیم به ورودی‌ها و خروجی‌های بیشتری دسترسی یابیم، اما متأسفانه به علت کمبود اعتبار فعلا کار متوقف‌شده است.

 محمود اشرفی اظهار کرد: خواسته ما به‌عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر و انجمن‌های مردم‌نهاد این است که ما را در جهت شناسایی، معرفی و کشف مسیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد به‌عنوان بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان حمایت کنید.

او افزود: شهروندان و آن‌هایی که عضو انجمن‌های مردم‌نهاد هستند فراتر از توسعه شهر برای توسعه و پیشرفت کشور و تمدن ایران تلاش می‌کنند، اما انتظار این است که موردحمایت مسئولان مربوط باشند.

شهردار نوش‌آباد افزود: در بودجه سال 97 شهرداری نوش‌آباد، دو میلیارد ریال اعتبار برای کاوش شهر زیرزمینی تصویب کردیم و مازاد بر آن، یک میلیارد ریال در ردیف دیگری برای مخارج جانبی این مجموعه باستانی اختصاص دادیم.

او تأکید کرد: در فصل پنجم کاوش، این اعتبار را هزینه کردیم و می‌خواستیم به ورودی‌ها و خروجی‌های بیشتری دسترسی پیدا کنیم تا بتوانیم به شایستگی از آن استقبال کنیم، اما متأسفانه به علت کمبود اعتبار فعلا کار متوقف‌شده است.

شهر زیرزمینی نوش‌آباد بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان

فرماندار شهرستان آران و بیدگل نیز گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد بزرگ‌ترین معماری دستکند جهان است بنابراین باید برای ثبت جهانی این اثر قدم‌ها و قلم‌هایمان را محکم‌تر برداریم و بیشتر تلاش کنیم.

اسماعیل بایبوردی اظهار کرد: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، منحصر به یک منطقه نیست، بلکه نماد تاریخ و تمدن ایران و هویت ملی همه ایرانیان است که زبانزد خاص و عام و افتخارآفرین برای جهانیان است.

او افزود: بنا به اسناد تاریخی، شهر زیرزمینی نوش‌آباد زمانی در وصل جان‌ها نقش‌آفرینی کرده است، امروز ما و دیگر مردمان به‌عنوان میراث داران آن باید در وصف جان‌ها و دل‌ها نقش‌آفرینی کنیم.

فرماندار شهرستان آران و بیدگل تصریح کرد: تقدیم ۱۵۰ شهید، نشان از حماسی بودن شهر نوش‌آباد و نماد ایثار و شهادت این شهر تاریخی است و ثبت ۲۵ اثر ملی، پنج اثر معنوی و ۳۰ خانه تاریخی در این شهر نمادی از تمدن و فرهنگ ایرانیان است.

او با بیان اینکه یکی از دلایل حضور گردشگران داخلی و خارجی در منطقه، وجود شهر زیرزمینی نوش‌آباد است، تأکید کرد: مقاصد گردشگری نظیر شهر زیرزمینی نوش‌آباد جزو میراث فرهنگی قدیم ایرانیان است و در این خصوص مدیریت هوشمند و دانش پایه این قبیل مناطق ضروری است.

سیلاب و چاه‌های جذبی به‌شدت مجموعه را تهدید می‌کند

مدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد نیز در این زمینه اظهار کرد: از سال ۱۳۸۱ که شهر زیرزمینی نوش‌آباد کشف شد، تأکید تمام مسئولان ملی و محلی، لایروبی فضای چهار کیلومتری این مجموعه در زیر بافت تاریخی بود تا برای گردشگران قابل بازدید باشد، اما بودجه کافی برای توسعه و معرفی آن اختصاص نیافت، درحالی‌که سیلاب و چاه‌های جذبی به‌شدت آن را تهدید می‌کند.

علی طاهری افزود: گردشگران خارجی که شهر زیرزمینی نوش‌آباد را با آثار ونکوور کانادا و کاپادوکیه ترکیه مقایسه می‌کنند، به‌نوعی اعتراض می‌کنند که چرا هیچ تلاشی برای تأمین زیرساخت‌ها و فراهم کردن امکانات گردشگری و معرفی این مجموعه باستانی در سطح جهانی انجام‌نشده است.مدیر مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد گفت: با توجه به اینکه کشور برای توسعه صنعت گردشگری برنامه‌ریزی می‌کند و کشاورزی دشت کویری نوش‌آباد با کمبود آب مواجه است، اختصاص بودجه برای شناسایی و احیای مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد و صد اثر مادی و معنوی این شهر، فرصت مناسبی برای توسعه پایدار در منطقه فرهنگی کاشان است.

او افزود: انتظار است که مسئولان مربوط در سطح شهرستان آران و بیدگل و استان اصفهان، توجه بیشتری نسبت به مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد داشته و در سال آینده برای کسب مجوز و بودجه بیشتر از شرایط فعلی کمک و همکاری کنند.

طاهری خطاب به فرماندار آران و بیدگل، گفت: شهر زیرزمینی نوش‌آباد اثری منحصربه‌فرد است که به این وسعت در جهان وجود ندارد، حال که فصل پنجم کاوش از محل اعتبارات شهرداری پرداخت‌شده و کسی هیچ کمکی به ما نکرده است، بنابراین نیازمند توجه ویژه‌ای هستیم تا زیرساخت‌ها و بودجه لازم از طریق سرمایه‌گذار خارجی یا داخلی تأمین شود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد